Een sterk merk begint bij de naam
Een goede naam moet onderscheiden, afbakenen en het product versterken. De naam vormt de basis van een sterk merk en bepaalt het succes van een nieuwe introductie. De consument selecteert op basis van de merknaam. Veel hangt daarom af van een succesvolle ontwikkeling van een nieuwe naam.
Juridisch en commercieel
Een nieuwe naam moet voldoen aan commerciële eisen en reclame-technisch volstaan. Even belangrijk zijn echter de juridische eisen. Is de naam wel vrij en juridisch geschikt? Oudere rechten kunnen fataal zijn of een naam kan juridisch niet of moeilijk af te bakenen zijn. Het mes moet dus aan beide kanten snijden. Zonder goede juridische begeleiding bij het creatieve proces ligt een valse start op de loer.
Nooit te vroeg
Het creatieve proces bij naamontwikkeling is niet eenvoudig en zit vol juridische valkuilen. Betrek daarom tijdig een ervaren merkadviseur bij dit proces. Tijdens en vooraf advies kan voorkomen dat achteraf blijkt dat de hele exercitie nutteloos was. De ervaring leert dat de tijdige inbreng van een goede merkadviseur leidt tot betere resultaten en kosten en tijd bespaart.
MerkWerk creëert mee
MerkWerk heeft veel ervaring met de ontwikkeling van nieuwe namen en merken. Vaak stonden wij aan de basis van een nieuw merk door de juridische begeleiding bij de ontwikkeling van nieuwe merknamen, logo’s en corporate identity op ons te nemen. Soms enkel als klankbord of als sluitstuk bij het proces door merkonderzoeken te verrichten. Soms worden onze adviseurs toegevoegd aan het creatieve team dat is samengesteld of is ingeschakeld. Wij werken veel samen met reclame-, communicatie- en merkcreatie bureaus. Maar ook bij naamgevingstrajecten van merkeigenaren zelf worden wij vaak ingeschakeld.
Merkcreatie diensten:
- gratis merkcheck op identieke namen
- volledig merkonderzoek en risico analyse
- linguistic screening (negatieve connotaties van een naam)
- domeinnaam check
- handelsnaam onderzoek
- juridische begeleiding van naamcreatie proces