- Wel merkregistratie, geen URL / social media:
Zodra iemand anders een domeinnaam claimt of een account op sociale media start met uw merknaam, kan het onmogelijk of kostbaar zijn om ze terug te krijgen. Wees dit voor, zodat u dit probleem kunt vermijden! - Handelsnaam niet als merk geregistreerd:
Er bestaan handelsnaamrechten voor een gevoerde bedrijfsnaam, maar merkrechten bieden een ruimere bescherming. Registreer dus uw handelsnaam als merk. - Merknaam is beschrijvend:
Generieke of beschrijvende termen kunnen niet als merk geregistreerd en beschermd worden. Kies een sterke, onderscheidende naam en registreer indien u het goed wilt beschermen. - Merkregistratie te laat in buitenland:
Het komt veel voor dat een merk te laat is geregistreerd en het kwaad al is geschiedt. Indien er plannen zijn voor expansie, registreer dan tijdig in het buitenland, ook om merkkapers voor te zijn. Merkbescherming in een land ontstaat enkel door registratie in dat land. - Onderzoek wees uit dat de naam beschikbaar was:
De url was vrij en u vond de naam niet op internet, dus u ging ervan uit dat deze beschikbaar was. Er is een groot verschil tussen een zoekactie die u zelf uitvoert of een merkonderzoek dat een gespecialiseerd bureau verricht. Er bestaan ook gelijkende merkregistraties die een fataal obstakel kunnen zijn en die u zelf niet kunt vinden. Investeer in onderzoeken voordat u uw naam op de markt brengt! - Registratie van voor- of achternaam is niet nodig:
Je kunt je naam enkel monopoliseren indien je een merkregistratie bezit. Er zijn veel familiebedrijven die juist een sterke reputatie genieten doordat zij hun voor- of achternaam hebben geregistreerd, denk bijvoorbeeld aan KEUNE, CALVIN KLEIN, YVES SAIN LAURENT etc. - Geen registratie voor nieuwe producten/diensten:
De bescherming van een merk geldt enkel voor die producten / diensten die zijn opgenomen in de registratie, in de regio waar het merk is geregistreerd. Indien het merk voor nieuwe producten en diensten wordt gebruikt, zijn aanvullende registraties nodig. - U gebruikt uw merk niet zoals het is geregistreerd:
Wanneer u geconfronteerd wordt met een inbreuk op uw merkrechten, kan een verschil tussen uw geregistreerde merk en het gebruikte merk in de praktijk voer tot discussie zijn en/of uw positie verzwakken. Registreer dus opnieuw bij een rebranding. - U onderhoudt uw merk niet:
Gebruik uw merk zodat derden het verval niet kunnen inroepen; vernieuw het merk tijdig; zorg ervoor dat wijzigingen in het merk of wijziging in de gegevens van de eigenaar tijdig worden aangetekend in het merkrenregister; doe samen met uw merkadviseur een scan. - U bewaakt uw merk niet:
Als u niet controleert op mogelijke inbreuken of op nieuwe conflicterende merkaanvragen, kunt u niet tijdig actie ondernemen! Laat uw merk bewaken en check zelf regelmatig online en offline.