Bierbrouwer Duvel heeft niet kunnen voorkomen dat Honsebrouck op de markt verschijnt met haar bier Filou.
Duvel betoogde dat er sprake was van verwarring ten aanzien van het etiket, de kroonkurk, het flesje en de namen: Filou betekent deugniet. Volgens Duvel probeert Filou aan te haken bij de look and feel van het bekende Duvel-flesje.
De rechtbank oordeelde dat er geen sprake was van uitbuiting van het imago of de look-a-feel omdat alle kenmerken ook terugkomen bij andere speciaalbieren: “auditief en visueel is geen overeenstemming tussen Duvel en Filou. De kroonkurk van Duvel is zeer verschillend. Er wordt gebruikt gemaakt van een bruine Steini fles maar talrijke andere biermerken maken daar ook gebruik van. Het aantal verschillen op het etiket van Filou geven het een andere ‘look’ dan het etiket van Duvel. De consument zou niet snel het flesje van Filou verwarren met Duvel”.
Bron: Hof van beroep Brussel 26 juni 2018, 2016/AR/1042