Greenwashing, Zalando, H&M en Decathlon zijn er al over op hun vingers door de ACM (Autoriteit Consument en Markt). Greenwashing betekent dat je je duurzamer voordoet dan je in werkelijkheid bent.
In 2026 treedt een Europese Richtlijn in werking als gevolg waarvan greenwashing verboden wordt. Maar ook nu zijn er al vuistregels opgesteld door de ACM waaraan een duurzaamheidsclaim dient te voldoen. Bestaat je product uit duurzame materialen, maar is de productie vervuilend? Of claim je Co2 neutraal te zijn, maar kan je dit niet bewijzen? Dan loop je het risico op een boete.
Ook ten aanzien van de merknaam van een product is greenwashing relevant. Merken waarin termen voorkomen als ‘bio’ of ‘eco’ kunnen misleidend zijn en daarom ter inschrijving worden geweigerd. Zo ondervond ook de houder van het merk BIO-INSECT SHOCKER. De term ‘bio’ verwijst in het algemeen naar de idee van milieuvriendelijkheid. In dit geval verwees het echter naar ‘biociden’ en betrof het derhalve een alles behalve milieuvriendelijk product. Het merk werd misleidend geacht en nietig bevonden.