Al eerder schreven wij over een zogeheten ‘herhalingsdepot’. Dat is een merk opnieuw aanvragen om aan de gebruiksverplichting te voldoen. Indien een merk gedurende 5 jaar niet wordt gebruikt kan het komen te vervallen. Om deze termijn opnieuw te laten beginnen is het mogelijk em een merk opnieuw te registreren; een herhalingsdepot.
Een herhalingsdepot kan echter als te kwader trouw worden bestempeld en is dan nietig. Een merkhouder dient zijn merk namelijk te gaan gebruiken en het is niet de bedoeling dat dit vereiste wordt omzeild door telkens opnieuw een merkdepot te verrichten en zo telkens een nieuwe gebruikstermijn te laten starten.
Zo ondervond recentelijk ook Mick Jagger. Nadat Jagger een zaak had aangespannen tegen de houder van het merk Jagger Fast Food, startte deze merkhouder op zijn beurt een nietigheidsactie tegen een registratie uit 2016 van het merk MICK JAGGER. Volgens Jagger Fast Food was dit merk te kwader trouw gedeponeerd, nu hetzelfde merk reeds in 1998 en 2012 voor (deels) dezelfde producten en diensten was geregistreerd. Volgens het Europees merkenregister (EUIPO) ontbrak de ‘commerciële logica’ bij de herhalingsdepots voor deze producten en diensten, waardoor het merk gedeeltelijk nietig werd verklaard.
Het herhalingsdepot is dus niet altijd een remedie om onder de gebruiksverplichting uit te komen. Overigens, indien er goede redenen zijn waarom een merk nog niet in gebruik is genomen en er een herhalingsdepot is verricht, hoeft het niet te kwader trouw te zijn.