Het uiterlijk van een product, zoals bijvoorbeeld schoenen, kan als model beschermd worden. Voorwaarde is dat het model nieuw is en een eigen karakter bezit. Nieuw betekent dat het model nog niet eerder in de openbaarheid is gebracht (of in ieder geval binnen twaalf maanden na openbaarmaking is gedeponeerd). Een model bezit een eigen karakter wanneer het afwijkt van hetgeen al op de markt is gebracht. Wordt niet aan deze vereisten voldaan, dan kan een derde de nietigheid van het modelrecht inroepen.
Zo ondervond ook Puma in een zaak waarbij zangeres Rihanna een belangrijke rol speelde. In 2014 tekende zangeres Rihanna een contract als ‘creative director’ bij Puma; een moment dat onder meer op Rihanna’s Instagram account werd gedeeld. Te zien is dat Rihanna een paar witte Puma’s met een dikke, zwarte zool draagt. In 2016 deponeert Puma een model: zie afbeelding.
Een derde partij is van mening dat dit model geen eigen karakter bezit en roept de nietigheid van het model in. Het Europees register (EUIPO) is het hiermee eens: het model wijkt niet af van het oudere model dat reeds in 2014 door Rihanna werd gedragen; dat model bezit dezelfde kenmerken als het gedeponeerde model. De openbaarmaking van dit oudere model valt niet meer onder de ‘grace period’ van twaalf maanden; daarvoor zit er teveel tijd tussen het plaatsen van de foto’s op Instagram en het deponeren van het model. Puma legt de zaak vervolgens voor aan het Gerecht, maar het Gerecht bekrachtigt recentelijk de beslissing van het EUIPO en verklaart Puma’s model ongeldig.
Pech voor Puma…